Michael Isfort

Transcrição

Michael Isfort
e
g
e
l
f
p
n
i
n
e
k
n
e
d
Dipl. Pflegewiss. Michael Isfort
http:// www.dip.de
Stellvertretender Geschäftsführer dip
Thema
Pflegekapazität und Pflegequalität
oder gibt es einen Zusammenhang zwischen der
Personalausstattung und der Patientensicherheit?
[email protected]
Relative Entwicklung(%)
Zentrale Kennzahlen im Überblick (1995-2005)
Quelle: Gesundheitsberichterstattung des Bundes / eigene Berechnungen © Isfort 2007
IQWIG
Arbeitspapier 2006
„Publizierte deutsche Daten, die die Patienten-PflegepersonalVerhältnisse auf Krankenhaus bzw. Stationsebene beschreiben,
liegen nicht vor. Des Weiteren gibt es bisher keine publizierten
Untersuchungen für Deutschland, die sich mit der Frage des
Zusammenhangs zwischen Pflegepersonalkapazität und der
Ergebnisqualität beschäftigen.“
http:// www.dip.de
Minnesota Evidence-based Practice Center (Hg.) (2007):
Nurse Staffing and Quality of Patient Care.
» Higher registered nurse staffing was associated with less
hospital-related mortality, failure to rescue, cardiac arrest,
hospital acquired pneumonia, and other adverse events. The
effect of increased registered nurse staffing on
patients safety was strong and consistent in
intensive care units and in surgical patients.
Greater registered nurse hours spent on direct patient care
were associated with decreased risk of hospital-related death
and shorter lengths of stay.«
http:// www.dip.de
Kravitz, R. L.; Sauvé, M. J. (2002): Hospital Nursing
Staff Ratios and Quality of Care.
»Although limited, there is a growing body of evidence showing a
relationship between nurse staffing levels and patient, employee,
and organizational outcomes. While not compelling,
the evidence does suggest probable inverse relationships between:
1) The number of RNs, and to a lesser extent, RN skill mix,
and hospital mortality.
2) The number of RNs and, to a lesser extent, RN hours
worked per patient day, and rates of pneumonia.
3) Total nursing hours worked per patient day and, to a
lesser extent, RN skill mix, and hospital length of stay.«
http:// www.dip.de
Internationale Reviews
1.
Arthur, T.; James, N. (1994): Determining nurse staffing levels: a critical review of the literature.
2.
Lee, J. L.; Chang, B. L.; Pearson, M. L.; Kahn, K. L.; Rubenstein, L. V. (1999): Does what nurses do affect
clinical outcomes for hospitalized patients? A review of the literature.
3.
Seddon, M. E.; Marshall, M. N.; Campbell, S. M.; Roland, M. O. (2001): Systematic review of studies of
quality of clinical care in general practice in the UK, Australia and New Zealand.
4.
Kravitz, R. L.; Sauvé, M. J. (2002): Hospital Nursing Staff Ratios and Quality of Care. Final Report of
Evidence, Administrative Data, an Expert Panel Process, and a Hospital Staffing Survey.
5.
Heinz, D. (2004): Hospital nurse staffing and patient outcomes: a review of current literature.
6.
Lang, T. A.; Hodge, M.; Olson, V.; Romano, P. S.; Kravitz, R. L. (2004): Nurse-patient ratios: a systematic
review on the effects of nurse staffing on patient, nurse employee, and hospital outcomes
7.
Crossan, F.; Ferguson, D. (2005): Exploring nursing skill mix: a review
8.
Kazanjian, A.; Green, C.; Wong, J.; Reid, R. (2005): Effect of the hospital nursing environment on patient
mortality: a systematic review
9.
Lankshear, A. J.; Sheldon, T. A.; Maynard, A. (2005): Nurse staffing and healthcare outcomes: a
systematic review of the international research evidence
10.
Bostick, J. E.; Rantz, M. J.; Flesner, M. K.; Riggs, C. J. (2006): Systematic review of studies of staffing and
quality in nursing homes.
11.
Royal, S.; Smeaton, L.; Avery, A. J.; Hurwitz, B.; Sheikh, A. (2006): Interventions in primary care to reduce
medication related adverse events and hospital admissions: systematic review and meta-analysis.
12.
Tourangeau, A. E.; Cranley, L. A.; Jeffs, L. (2006): Impact of nursing on hospital patient mortality: a
focused review and related policy implications.
13.
Minnesota Evidence-based Practice Center (Hg.) (2007): Nurse Staffing and Quality of Patient Care.
Internationale Befunde
Taken as a whole, there is consistent evidence of an
association between the level of nurse staffing and patient
outcomes but no clear case for causation.
http:// www.dip.de
Minnesota Evidence-based Practice Center (Hg.) (2007): Nurse
Staffing and Quality of Patient Care. Unter Mitarbeit von R. L. Kane,
T. Shamliyan und C. Mueller et al. Rockville. (Evidence
Report/Technology Assessment, 151).
Pflege-Thermometer 2007:
Unerwünschte Vorkommnisse
Unerwünschte Vorkommnisse
Hauptkritikpunkte...
• Die Daten werden oftmals nicht für die Studie selbst,
sondern primär zu anderen Zwecken erhoben.
• Die Studien sind Momentaufnahmen, es erfolgt selten
langfristige Testung und Stabilisierung der Ergebnisse.
Longitudinal: Mark (2004), Unruh (2003)
• Es sind in der überwiegenden Zahl Korrelationsstudien.
• Die Auswahl der gemessenen Variablen und in den
Zusammenhang gestellten Einheiten ist extrem heterogen.
• Die klinische Relevanz der Ergebnisse wird oft nicht
hinreichend diskutiert.
http:// www.dip.de
Akzeptanz internationaler
Qualitätsindikatoren
Pflege-Thermometer © Isfort / Weidner 2007
Kritische Fragen zur
Diskussion:
1. Können wir es uns leisten, bei der Menge der Hinweise auf
eigene Forschungen zu warten?
2. Wie beforscht man ein Thema, das nicht beforscht werden
darf? (nierdrigere Versorgung = höhere Mortalität)
3. Wer wäre bereit, sich zu engagieren?
4. Wie ein weiterer Personalabbau im Pflegebereich gestoppt
werden oder so strukturiert werden, dass Patienten keinen
Schaden erleiden?
http:// www.dip.de
Weitere Informationen
Pflege-Thermometer
Untersuchungen zur Situation des
Pflegepersonals in Einrichtungen des
Gesundheitswesens in Deutschland
http:// www.dip.de
Vielen Dank
für ihre Aufmerksamkeit
Diskussion…